Monday, November 8, 2010

Komik Pelajaran...

Assalamualaikum...

Ni mungkin ada yg tahu tapi saje je lah nak bgtau. Tapi saya wat dlm bentu citer dululah...
Saya nyer abang ipar ada baru balik dari mid valley dan beli buku2 ilmiah, bg suma yg tau, buku ilmiah slalu membosankan dan tak menarik sbb ia dipenuhi dgn perkataan semata-mata dan falsafah org bijak pandai (Yelah, subjek serius), tapi buku yg dibeli nyer dipenuhi gambar kartun, mcm buku tu tak serius langsung walaupun tajuk tu pasal "The Aesthetic".

Buku tu menerang kan psl Aesthetic tapi dibuat dlm bentu komik.. walaupun ayat dlm buku tu susah nak paham langsung, tapi ia menarik minat sbb presentation nyer dlm bentuk kartun/komik menjadikan tak membosankan.

Lagi nak wat citer, jepun dah lama guna cara komik/manga sbg tunjuk ajar dlm subjek pelajaran mcm contoh:



Buku ni adik saya ada, tapi saya lupa dia ada..

Mcm menarik kan, kalu blajar sambil tgk kartun/komik, kuranglah stress, dan kemungkinan besar juga dapat meningkatkan lagi kekuatan ingatan sbb dia mengunnakan dua2 bleah otak skali nak baca buku tu:

1) guna otak kiri utk perkataan
2) otak kanan lak utk gambaran (komik lah)

So, apabila org teringat watak dlm komik tu, dia dapat ingat apa watak tu "mengajar" dlm buku tu.

Saya rasa, bagus lah idea ni dan patut dibuat di Malaysia, mungkin ada tapi tak bnyk...

P'S: Sori, tak sempat nak English kan sbb kakak nak guna komputer... ^^;

2 comments:

  1. salam...kat negara luar mmg dah ade org wat gini...sbb tu kwn aku ade plan nak wat cani gak kat msia...ape macam?mau buat? ;)

    ReplyDelete
  2. Yeke? menarik.. kwn awk wat buku psl apa?

    ReplyDelete